Deklaracja dostępności
Osoba zajmująca się w jednostce problematyką dostępności - Jan Sadowski
Deklaracja dostępności cyfrowej.
- Wstęp
Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego i VIII Liceum Ogólnokształcące w Toruniu (dalej jako: „Szkoła”) zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1440), dalej „ustawą”. Niniejsze oświadczenie o dostępności dotyczy strony internetowej dostępnej pod adresem: https://8lo.torun.pl
- Status zgodności z ustawą
Strona internetowa Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego i VIII Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu jest częściowo zgodna z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Jej konstrukcja oraz zawartość uwzględniają wytyczne normy WCAG 2.1 na poziomie AA i spełniają wymagane kryteria sukcesu.
Strona została zaprojektowana i wdrożona zgodnie z aktualnymi standardami tworzenia serwisów publicznych z uwzględnieniem dostępności maszynowej, technicznej, semantycznej i percepcyjnej.
Na podstawie przeprowadzonej weryfikacji treści i funkcjonalności, strona internetowa spełnia większość wymagań technicznych, funkcjonalnych i redakcyjnych określonych w przepisach prawa. Zapewniono:
- dostępność tekstu odczytywalnego maszynowo poprzez zastosowanie wbudowanych mechanizmów dostawców treści,
- informacje w tekście łatwym do czytania (ETR),
- zgodność z wymaganiami WCAG 2.1 (na poziomie AA) - zapewniono kontrast co najmniej 4,5:1 dla wszystkich treści tekstowych i elementów graficznych, a wszystkie aktywne elementy nietekstowe i grafiki posiadają kontrast co najmniej 3:1 względem tła,
- zapewniono prawidłową wielkość interlinii oraz odstępy między znakami i wyrazami;
- użytkownik ma dostęp do co najmniej dwóch alternatywnych sposobów nawigacji po stronie (mapa serwisu, spis treści, wyszukiwarka, lista podstron);
- tekst nie jest prezentowany na obrazkach lub – tam, gdzie to konieczne – posiada alternatywny opis (
alt
,aria-label
); - wszystkie wtyczki, elementy osadzone (np. wideo, slidery) spełniają kryteria dostępności (HTML5);
- mapa serwisu (spis treści) została wdrożona w sposób aktualizowany dynamicznie i ułatwia dotarcie do wszystkich treści;
- wszystkie nowe dokumenty są dostępne cyfrowo (formaty: PDF z warstwą tekstową, DOCX, HTML);
- zdjęcia wydarzeń zawierają pełne opisy alternatywne;
- linki i przyciski posiadają jednoznaczne znaczniki (
aria-label
,title
) opisujące ich funkcję; - zastosowanie formularza kontaktowego,
- możliwość kontaktu e-mailowego oraz za pomocą komunikatorów,
- elementy wspomagające komunikację z osobami z niepełnosprawnościami (w tym tekst alternatywny do grafik, kontrast, powiększenie czcionki, skróty klawiaturowe),
- pełną responsywność strony internetowej,
- informację o działalności szkoły w różnych formatach (tekst, multimedia),
Całość treści tekstowej na stronie udostępniana jest w strukturze zgodnej z wymaganiami nawigacji programowej. Treści są osadzone w elementach HTML o poprawnie zdefiniowanej semantyce (np. nav, header, main, article, aside, footer) oraz oznaczeniach nagłówkowych (<h1>–<h6>), co umożliwia prawidłową interpretację przez czytniki ekranu i syntezatory mowy (np. NVDA, JAWS, VoiceOver). Elementy interaktywne są dostępne za pomocą klawiatury (tabindex, role, aria-label, aria-describedby), a opisy alternatywne dla grafik (alt) oraz opisy funkcjonalne dla przycisków i kontrolek umożliwiają ich jednoznaczną identyfikację przez silniki przetwarzania mowy. Całość treści strony wspiera technologie asystujące i działa poprawnie z interpreterami mowy wspierającymi interfejsy API przeglądarki.
Część treści – w tym automatyczne komunikaty administracyjne – zostały opracowane w wersji tekstu łatwego do czytania i zrozumienia (ETR). Materiały te spełniają wytyczne opracowane przez Europejskie Stowarzyszenie ds. Łatwego Czytania (Inclusion Europe).
Strona spełnia wszystkie kryteria sukcesu wymagane na poziomie AA zgodnie ze specyfikacją WCAG 2.1, w tym m.in.:
zapewnienie odpowiedniego kontrastu (min. 4.5:1),
skalowalność treści bez utraty funkcjonalności (do 200% bez poziomego scrolla),
częściowa obsługa z klawiatury,
logiczna struktura nagłówków,
częściowo obsłużone wskaźniki focusa,
przewidywalna nawigacja i komunikaty błędów w formularzach,
komunikacja błędów i statusów,
Użytkownik może skorzystać z tłumaczenia treści strony na język obcy poprzez integrację z usługą automatycznego tłumaczenia przez middleware API. Ponadto treści wideo i dźwiękowe zawierają opisy alternatywne, transkrypcje i napisy.
Strona udostępnia rozbudowane narzędzie ułatwień dostępu, aktywowane ikoną widoczną w prawym górnym rogu serwisu. Funkcjonalności obejmują m.in.: tryb wysokiego kontrastu, czyt. tryb żółto-czarny (czyli klasyczny kontrast preferowany przez osoby słabowidzące), tryb skali szarości, możliwość powiększania i pomniejszania rozmiaru czcionki, podświetlanie aktywnych linków ,wygaszanie zbędnych elementów graficznych i animowanych. Rozwiązania te są realizowane za pomocą biblioteki JS osadzonej lokalnie i nie wymagają od użytkownika instalacji dodatkowych rozszerzeń.
Strona została zaprojektowana w technologii Responsive Web Design (RWD) z użyciem CSS media queries, co umożliwia automatyczne dostosowanie układu i interfejsu użytkownika do właściwości tzw. user agentów – przeglądarek działających na różnych urządzeniach (smartfony, tablety, laptopy, stacje robocze, kioski dotykowe, czytniki e-booków). Interfejs dopasowuje się dynamicznie do rozdzielczości ekranu, orientacji i DPI. Obsługiwane są gesty dotykowe oraz skalowanie dynamiczne. Treści nie wypływają poza ekran, a kontrolki są dostosowane do obsługi palcem, kursorem lub stylusem.
Informacje dotyczące działalności szkoły są publikowane w zróżnicowanych formatach:
- (HTML, DOCX, PDF z warstwą tekstową),
multimedialnych (filmy promocyjne, nagrania wydarzeń),
dźwiękowych (pliki MP3 z komunikatami lub podcasty),
materiały graficzne z tekstem alternatywnym i opisem rozszerzonym (longdesc),
elementy interaktywne – quizy, prezentacje i kalendarze z dostępnością klawiaturową
- Wyłączenia i planowane działania w zakresie dostępności cyfrowej
Na dzień publikacji niniejszej deklaracji strona internetowa Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego i VIII Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu nie posiada jeszcze dedykowanej aplikacji mobilnej. Wersja przeglądarkowa strony została zoptymalizowana pod kątem responsywności, jednak brak natywnej aplikacji skutkuje brakiem dodatkowych rozwiązań dostępnościowych, które mogłyby być zaimplementowane w środowisku mobilnym (np. integracja z systemowym czytnikiem, powiadomienia push z funkcją TTS, gesty dostępności).
Materiały opublikowane na stronie nie zostały jeszcze przetłumaczone na Polski Język Migowy. Brakuje zarówno nagrań w PJM, jak i możliwości skorzystania z tłumacza online. Ta forma komunikacji alternatywnej nie została jeszcze wdrożona, co pozostaje istotnym obszarem do uzupełnienia. Jedyną formą wdrożenia PJM na portalu na dzień sporządzenia deklaracji pozostaje informacja o zakresie działalności podmiotu.
Nie wszystkie elementy strony są w pełni obsługiwalne przy użyciu samej klawiatury. W szczególności dotyczy to interaktywnych komponentów, które wymagają wskaźnika myszy do aktywacji, oraz nawigacji pomiędzy podstronami, gdzie występują utrudnienia w przemieszczaniu się między aktywnymi sekcjami. Nie został jeszcze wdrożony pełen zakres funkcjonalności focus management i nie każdy interaktywny element posiada jednoznacznie widoczny wskaźnik aktywności przy obsłudze z klawiatury.
Planowane wdrożenie powyższych rozwiązań do: czerwiec 2026
- Data sporządzenia dokumentu i metodyka oceny
Data sporządzenia deklaracji: 31 marca 2025 roku
Deklarację sporządzono na podstawie oceny zgodności dokonanej przez zewnętrzny podmiot profesjonalnie świadczący usługi w tym zakresie.
- Kontakt i informacje zwrotne
Osobą do kontaktu w sprawie dostępności cyfrowej strony jest Janusz Sadowski.
Dane kontaktowe w sprawie dostępności cyfrowej:
a. e-mail: kierownik@8lo.torun.pl lub sekretariat@8lo.torun.pl
b. telefon: 56 660 22 92
- Procedura wnioskowo-skargowa.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich: www.rpo.gov.pl.
Deklaracja dostępności architektonicznej.
- Opis dostępności wejścia do budynku i przechodzenia przez obszary kontroli:
- BUDYNEK DYDAKTYCZNY: Do budynku prowadzi wejście od strony parkingu wewnętrznego ZSPS i VIII LO. Osoby wchodzące do budynku legitymowane są przez pracownika ochrony.
- HALA SPORTOWA: Do budynku prowadzi wejście od strony parkingu szkolnego ZSPS i VIII LO.
- INTERNAT MĘSKI: Do budynku prowadzi wejście od strony wjazdu na teren wewnętrzny ZSPS i VIII LO.
- INTERNAT ŻEŃSKI: Do budynku prowadzi wejście od strony boiska szkolnego ZSPS i VIII LO.
- Opis dostępności korytarzy, schodów i wind:
- BUDYNEK DYDAKTYCZNY: Budynek 4-kondygnacyjny jest wyposażony w windę. Ruch w budynku na poszczególne kondygnacje odbywa się windą, korytarzami i klatkami schodowymi. Szerokość korytarzy i schodów umożliwia swobodne poruszanie się w budynku. Toalety znajdują się na każdej kondygnacji. Toaleta na parterze budynku jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.
- HALA SPORTOWA: Budynek parterowy. Dla osób na wózkach dostępna jest pochylnia Ruch w budynku odbywa się korytarzami. Szerokość korytarzy umożliwia swobodne poruszanie się w budynku. W części północnej znajduje się toaleta dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.
- INTERNAT MĘSKI: Budynek 4 kondygnacyjny. Ruch w budynku na poszczególne kondygnacje odbywa się korytarzami i klatkami schodowymi. Szerokość korytarzy i schodów umożliwia swobodne poruszanie się w budynku. Toalety znajdują się na każdej kondygnacji.
- INTERNAT ŻEŃSKI: Budynek 4 kondygnacyjny. Ruch w budynku na poszczególne kondygnacje odbywa się korytarzami i klatkami schodowymi. Szerokość korytarzy i schodów umożliwia swobodne poruszanie się w budynku. Toalety znajdują się na każdej kondygnacji.
- Opis dostosowań, na przykład pochylni, platform, informacji głosowych, pętlach indukcyjnych:
- BUDYNEK DYDAKTYCZNY: Budynek nie posiada systemu informacji głosowej przeznaczonej do przekazywania komunikatów o zagrożeniach w obiekcie (np.: pożarowych, terrorystycznych). W budynku nie ma systemu wspomagania słuchu , tzw. pętli indukcyjnej. Budynek nie posiada oznaczeń w języku Braille’a (są one wyłącznie w windzie), ani oznaczeń kontrastowych lub wykonanych w druku powiększonym dla osób słabowidzących lub niewidomych.
- HALA SPORTOWA: Dla osób na wózkach dostępna jest pochylnia. Budynek nie posiada systemu informacji głosowej przeznaczonej do przekazywania komunikatów o zagrożeniach w obiekcie (np.: pożarowych, terrorystycznych). W budynku nie ma systemu wspomagania słuchu , tzw. pętli indukcyjnej. Budynek nie posiada oznaczeń w języku Braille’a ani oznaczeń kontrastowych lub wykonanych w druku powiększonym dla osób słabowidzących lub niewidomych.
- INTERNAT MĘSKI: Dla osób na wózkach dostępna jest platforma, która zapewnia dostęp osobom na wózkach do kondygnacji parteru. Budynek nie posiada systemu informacji głosowej przeznaczonej do przekazywania komunikatów o zagrożeniach w obiekcie (np.: pożarowych, terrorystycznych). W budynku nie ma systemu wspomagania słuchu , tzw. pętli indukcyjnej. Budynek nie posiada oznaczeń w języku Braille’a, ani oznaczeń kontrastowych lub wykonanych w druku powiększonym dla osób słabowidzących lub niewidomych.
- INTERNAT ŻEŃSKI: Dla osób na wózkach dostępna jest platforma, która zapewnia dostęp osobom na wózkach do kondygnacji parteru. Budynek nie posiada systemu informacji głosowej przeznaczonej do przekazywania komunikatów o zagrożeniach w obiekcie (np.: pożarowych, terrorystycznych). W budynku nie ma systemu wspomagania słuchu , tzw. pętli indukcyjnej. Budynek nie posiada oznaczeń w języku Braille’a, ani oznaczeń kontrastowych lub wykonanych w druku powiększonym dla osób słabowidzących lub niewidomych.
- Informacje o miejscu i sposobie korzystania z miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych:
- BUDYNEK DYDAKTYCZNY: Budynek posiada w odległości około 50 m parking z miejscami dla osób niepełnosprawnych usytuowany przed halą sportową.
- HALA SPORTOWA: Budynek posiada własny parking z miejscami dla osób niepełnosprawnych.
- INTERNAT MĘSKI: Budynek posiada w odległości około 15 m parking z miejscami dla osób niepełnosprawnych usytuowany przed halą sportową.
- INTERNAT ŻEŃSKI: Budynek posiada w odległości około 25 m parking z miejscami dla osób niepełnosprawnych usytuowany przed halą sportową.
- Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach
BUDYNEK DYDAKTYCZNY; HALA SPORTOWA; INTERNAT MĘSKI; INTERNAT ŻEŃSKI: Regulaminy wewnętrzne oraz status ZSPS i VIII LO nie zabraniają wstępu do budynków psów przewodników asystujących osobom niepełnosprawnym oraz psa policyjnego. Nie ma ograniczeń w tym zakresie.
- Informacje o możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego.
BUDYNEK DYDAKTYCZNY; HALA SPORTOWA; INTERNAT MĘSKI; INTERNAT ŻEŃSKI: Szkoła nie zapewnia możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego.